2009. október 30., péntek

MINT AZ ÁLDÁS - Romvári Márton festőművész képeinek válogatása a Bálint házban


„Enyém volt a fotel, övé a sámli. A termosztát mellett néhány csepp esővíz hullott a festékes vagy oldószeres üvegbe, a színek kavarogtak, örvénylettek, óvatlanul gabalyodtak egymásba. A víz csobogott, gurgulázott a csőben. Elém tett egy tucat képet, rajtuk foltok, lakkok, árnyalatok, réteget, tónusok, ecsethúzások, maszatok. Kezembe nyomott egy áttetsző, arannyal teli poharat, az illata mint a tölgyé, a baracké, és behúzta az ablakot, mert ekkor már ütemes léptekkel masírozott az eső a párkányon.” (Kramer Tamás) 

Időpont: november 08. vasárnap 16:00 - 17:00
A megnyitón bevezetõt mond: Parádi Judit, művészettörténész
A kiállítás 2009. december 3-ig tekinthető meg minden nap 10-20 óráig, programjaiktól függően.  
Cím: Bálint Ház, 1065 Budapest, Révay utca 16.

Forrás: Bálint Ház

Telek Balázs: DIPTICHON című kiálltása a Nessim Galériában

Telek Balázs: DIPTICHON

Helyszín: Nessim Galéria, 1061, Budapest Paulay Ede utca 10.
Időtartam: 2009. nov. 06. - 2009. dec. 11.
Megnyitó: 2009. okt. 30. 18:30

Telek Balázs számára a képfelület síksága egyáltalán nem magátólértetődő. Eddigi munkáinak egy jelentős része is, melyekből Anamorph címen adott ki albumot 2007 végén a KattArt Kiadó, arról tanúskodnak, hogy a képek térbelisége, térbeli megjelenése régóta foglalkoztatja.

Vajon hogy lehet eljátszani azzal a gondolattal, hogy a fotogáfiai eszközök nem egy síkra képezik le a térbeli látványt? Vissza lehet-e adni a leképzett képet térbeli formákkal, síkokkal? Milyenek lehetnek ezek a síkok? Egy kúp felülete? Egy kocka oldalai? Mit adnak vissza ezek a különféle „ferde” síkokra leképezett, aztán térben megnyilvánuló látványok? Mi az, ami többlet lehet?
A Diptichonok sorozat nem tagadják meg Telek Balázs ilyen irányú kísérletezőő kedvét. 

A kiállítást Gerhes Gábor képzőművész nyitja meg 2009. november 6-án, 18:30-kor.

2009. október 29., csütörtök

Kiss Erzsi Panchan az Örkényben

Kiss Erzsi Panchan - "Játékos árnyak - komoly hegedűk"
2009. november 8., 20:00 
Örkény István Színház 

Panchan, Mexikóban azt jelenti, éden. Egy hely az őserdőben, ahol a bambuszházak távol esnek a nagyvárosoktól. Oda pihenni, megnyugodni, elvonulni járnak az emberek. 
A Kiss Erzsi Panchan különleges felállású ütős-énekegyüttes, amely Kiss Erzsi a capelláit adja elő a művésznő zenész-színész barátai részvételével.

Az Örkény István Színház meghívására speciális, eddig még soha nem látott műsorral és felállással készül a zenekar. Öt vendégzenész, öt hegedűs közreműködésével Több vadonatúj dal csendül fel. Az együtteshez erre az estére csatlakozik még két színész barát is, Miklusicsák Alíz és az Örkény társulatából már jól ismert Polgár Csaba. Játékos árnyak bukkanak fel váratlanul hol itt, hol ott. Megelepetés, varázslat. A képzelet szabadon szárnyal… 

Műszál / Nylon „Elkülönítve mosandó!” című kiállítás a Boulevard és Brezsnyev Galériában

Műszál / Nylon „Elkülönítve mosandó!” 

Új, speciális összetételű szövetünk bemutatójára október 30-án pénteken kerül sor a Boulevard és Brezsnyev Galériában, ahol műanyag csodáink legújabbját az 50% Deli – 50% Jahoda összetételű kelmét kínáljuk tesztelésre látogatóinknak. Mindent a szemnek alapon, a tapintás nem lesz indokolt sőt megengedett sem. A szövethez nem kínálunk használati útmutatót (kímélő programon is remekül tisztítható), azonban hogy a termék használhatóságát minél hosszabb ideig változatlanul megőrizhesse kérjük alaposan olvassa ezt a tájékoztatót. 

Deli Anett teljes összhangban áll képeivel, azonosul saját motívumaival, színeivel. A művésznő együtt mozog, él,öltözködik velük, stílusosan: egy anyagba bújnak. Nem szakad el tőlük, ő maga is az egyik műveként értelmezhető(nem rossz értelemben). Kedvelt helyszínei a nagypolgári, arisztokratikus enteriőrök, ahol leginkább a részletek ragadják meg, egy illat, egy szín, egy motívum ami végigszalad az egész szérián. Nem fél a giccstől, sőt bátran kacérkodik vele. Manapság azonban leginkább a nőt kutatja testestül lelkestül, ahogy ez a kiállításon is látható lesz. Női ruhák az üres festővásznakon, megismerkedhetünk Lolitával, Madeline Dívával, Amanda Pink-kel.

A testüket készen kapjuk azonban a lelkükkel szabadon játszhatunk. A gondolatok sorát Jahoda Réka fojtatja, akit eső benyomásra a vidám színek, játékos képek, könnyed témák jellemeznek. Valójában ennél többről van itt szó, az idill-valóság határát kutatja a giccs és a naivitás eszközeivel. Saját bevallása szerint számára a művészet „főként önterápikus célzatú, a stressz és agresszió levezetési formája egy látszólag könnyed, játékos világban megjelenítve.” Ez a játékosság azonban az ezredforduló női gender keresésére vezethető vissza. Gyakori témája az én-keresés, mely az iróniától nem mentes „Ördögös” foto sorozatában is megjelenik. Egy csacska vers vezet minket végig a képeken, az álarc alá rejtett problémákon, kérdéseken. 

A kiállítás megtekinthető 2009. november 10-ig.
Látogatható: H-SZ: 15.00-20.00

A Con spirito Zeneművészeti Egyesület hangversenye a Nádor teremben

Meghívó a Con spirito Zeneművészeti Egyesület hangversenyére

Nádor terem (Budapest, XIV. Ajtósi Dürer sor 39.)

2009. november 1. ( vasárnap) 17.00 óra

1. Németh Norbert: Memento - Horváth Andrea – fagott
2. Derecskei András: Prelude No.1. - Monostori Gábor – zongora
3. Maróti Emese: Skizo - Balázs Adrienn – ének, Bartek Zsolt – szájharmonika
4. Horváth Márton Levente: Ikrek - Földesi Péter – fuvola
5. Kerékfy Márton: Szonáta brácsára és zongorára - Tóth Dávid – brácsa, Monostori Gábor – zongora
6. Futó Balázs: Music for him 2 - Földesi Péter – fuvola, Futó Balázs - zongora
7. Németh Norbert: Egy leprechaun bűvös titka - Bartek Zsolt – basszusklarinét

SZÜNET

1. Barta Gergely: Fractions 2 - Barta Gergely – orgona
2. Derecskei András: Etude No.2. - Monostori Gábor – zongora
3. Bolcsó Bálint: Ének, Hold, Gondolat - Szűcs Péter – klarinét, Bartek Zsolt – basszusklarinét, Horváth Andrea – fagott
4. Szalai Katalin: Zongoragyűrű, hommage a Márton Barabás - Monostori Gábor – zongora
5. Magala Ronnie: Random 2009 - Hangzóanyag
6. Zarándy Ákos: Négy miniatűr klarinétra - Szűcs Péter – klarinét
7. Zombola Péter: Institution No. 1./B. - Zombola Péter – zongora

Jegyek a helyszínen vásárolhatók.

Szarka Péter és Halász Péter: Partíció_ c. kiállítása az acb Galériában

Szarka Péter és Halász Péter: Partíció_
Helyszín: acb Galéria
Időpont: 2009. október 29 - 2009. december 4

A kiállítás címe a „partíció” az informatikai nyelvben a számítógép merevlemezének részekre osztását jelenti. Halász Péter Tamás egyik sorozatának címéből lett kölcsönözve, de még legalább kétféleképpen utal az adott kiállítási szituációra: gondolhatunk a kiállítótér fizikai megosztására, de a számítógépes kultúra munkájukban való jelenlétére is.

Halász Péter Tamás 2008 óta használja a számítógépet alapanyagként. Gépek iránti vonzalma korábbi műveiben is megmutatkozott – működő installációkat és a gépek esztétikáját idéző műveket is készít évek óta. A mostani kiállításon olyan installációkat és objekteket állít ki, melyek mindkét előző kategóriába besorolhatók. Forró tornyok című sorozata két emblematikus New York-i épület, az Empire State Building és a Chrysler Building formáját követő hűtőberendezésből és az alattuk működő villanyrezsóból áll, amelyet a felmelegedés ellen védenek. A hűtőberendezések a számítógépekben is használt fémlamellás megoldás technikáját és megjelenését követik. Halász többi bemutatott munkája a 2008-ban indult Partíció című lightbox-sorozat tagjai: középkori fém szakrális- és dísztárgyak formáját és funkcióját idézik, felszínük a számítógép nyomtatott áramkörökkel barázdált alaplapjának darabjaival van burkolva. Gazdag felületük szintén a középkori ötvösséget, tárgyainak bonyolult dekoratív díszítéseit idézi.

Partíció_Partíció_

Szarka Péter évek óta számítógépes programokat használ képei megalkotásához: 3D-s szoftverekkel dolgozik, amelyeket egyébként látványtervek létrehozására használnak. Ezek segítségével épít fel egy párhuzamos, virtuális világot, amelyet virtuális figurákkal népesít be, hogy átvitten a valós ember valós környezetéhez való viszonyára reflektáljon. Mostani kiállításán Szarka fotókat állít ki, melyeket némi számítógépes utómunkának vetett alá. Témái emlékművek, koszorúk, letűnt hősök - mind az 1950-es évek stílusában megjelenítve. A művek többségét színesből áttette fekete-fehérbe, s a szürke dominanciája érdekében letompította a kontrasztokat, hogy az ’50-es évekbeli fotók ezüstös színvilágát idézze.

A két művész munkáiban megmutatkozó közös pont a számítógépes kultúra befolyásán túl a fogyasztói szemlélet kritikája. Halász konkrét társadalombírálatot fogalmaz meg ebből kiindulóan, amikor munkáiban a gazdasági hatalom helyszíneit idézi, a technológia és a gépek értelmetlen, pazarló felhasználását állítja pellengérre, újra felhasznál alkatrészeket, vagy a kézműves munkára utal pozitív értelemben. Szarka a kulturális fogyasztáshoz fűz ironikus megjegyzéseket a felismerhetetlen zászlókkal megjelölt koszorúkról, az emlékművel fotózkodó turistáról, a szerepüket tévesztett szuperhősökről és a pláza-dekorációról készült fotóival.

Forrás: acb Galéria

Menyus Angyal című kiállítása az Artkatakombában

Menyhárt Tamás "Menyus" halottak napja alkalmából rendezi meg Angyal című kiállítását az Artkatakombában (a Jászai Mari térnél) szombaton, október 31-én, este 7 órakor.
Zene/performansz: Kata-valami és Rimóczi "Rimó" István.

Kapcsolódó linkek: 

A Mai Manó Ház bemutatja ORISAKU Mineko Idő című kiállítását

Megnyitó: 2009. október 29-én, csütörtökön, 18 órakor a Mai Manó Ház Napfényműtermében, melyet a művész közreműködésével személyes tárlatvezetés követ.
A kiállítást megnyitja: Őexcellenciája Itó Tecuo úr, Japán Nagykövete
A kiállítást köszönti: Kósa Ferenc, Kossuth-díja filmrendező
Kurátor: Kincses Károly, fotómuzeológus
Orisaku Mineko képei válaszokat adhatnak olyan kérdésekre, miként lehet a hagyományainkat megőrizve, nagyon modernnek, korszerűnek, trendinek lenni? Hogyan erősítheti egymást két kultúra, a távol-keleti és az európai? Orisaku Mineko a világ számtalan helyén fényképezett, ezekből a képeiből kiállításokat készített, fotóalbumokat adott ki. Engem ezekben a képeiben sem Boston, Svájc, Új-Zéland vagy Törökország érdekelt, hanem ő. Mit tart meg abból, ahogyan otthon megtanult látni, képet alkotni, és mennyire sodorta el mindaz, amit az övétől azért nagyon különböző más égtájakon látott, megélt. A választ nem én, hanem Orisaku képei adják, adhatják meg. Nem baj, ha tudjuk Orisaku miként vélekedik erről: „A fényképezésben számomra az a fontos, hogy az éppen aktuális látvány lényegét megérezve, mindig egyenként készítjük a képeket. Mindaddig, míg szabad szemmel az időt képtelenek vagyunk megállítani, addig a dolgok pillanatnyi állapotát megragadni egyedül a fényképezés képes.” (Kincses Károly)