2010. augusztus 6., péntek

Basia Bańda festőművész kiállítása a Lengyel Intézet Platán Galériájában


2010. július 29-én, csütörtökön különleges, koncerttel egybekötött, igazi női kiállítás nyílt a Platán Galériában. Nedves, amőbaszerű, mégis éterivé és áttetszővé szőtt testiség, pasztelles mesevilág, érzékiség valamint az önfeltárulkozás és kibeszélés gesztusa köszön vissza a hazájában nagy elismerésnek örvendő fiatal alkotó képeiről.

A kiállítást Rutkai Bori nyitotta meg, fellépett a Rutkai Bori és a Betonka Trió
 
Helyszín: Platán Galéria - 1061 Budapest, Andrássy út 32.
 
Basia Bańda festőművészről
 
A Lány a hallal című kiállítás Basia Bańda első magyarországi bemutatkozása, melyen a művésznő legújabb, az általa „erdei sorozatnak” becézett munkái kerülnek bemutatásra.

Basia Bańda 1980-ban született Zielona Góraban (Lengyelország). 2006-ban diplomázott a Poznani Képzőművészeti Akadémia festő szakán, mestere Jarosław Kozłowski volt. 2005 óta folyamatosan állít ki hazájában és külföldön egyaránt. Munkái megtalálhatóak Lengyelország legfontosabb kortárs művészeti gyűjteményeiben. Jelenleg szülővárosában él és dolgozik.

Festményei, objektjei a testiség, a szexualitás, a rejtett félelmek témája köré épülnek. Lengyelországban munkái kezdetben szélsőséges reakciókat váltottak ki, nem csupán a nagyközönség, de a szakma körében egyaránt. Azóta, a poznani székhelyű „Arteon” díjazottjának mondhatja magát, mely elismerést 2008-ban ítélte oda neki az egyik legelismertebbnek számító lengyel művészeti lap. A neves művészeti periodika terjedelmes tanulmányt közölt ez alkalomból a „Veszélyes játékok az abject világában - Basia Bańda művészetének értelmezése” címmel, körüljárva a művek lehetséges interpretációit. Friss diplomásként az úgynevezett „szörnyecskéivel” tűnt fel, melyeket autoterápiás célzattal vizuális nyelvre történő megelevenítésükkel „szelídített” meg, hiszen, amit megnevezünk kevésbé idegen, kevésbé félelmetes, s ezáltal jobban megragadható.
 
A gyermekkori élményekből táplálkozó „szörnyecskék” mellett, ahogyan a fiatal lányból érett nő válik, úgy jelentek meg fokozatosan a különféle szexuális fantáziák, köztük már-már pornográf ábrázolások. Legtöbbször tabuként kezelt, a tudat és tudatalatti határán lebegő titkos és sokszor tiltott motivációk, vágyak, érzelmek, fantáziák elevenednek meg képein, gyermekded eszköztárral és esztétikával párosítva. Bájos színek, helyenként a képbe applikált puha szőrmék jellemzik munkáit, melyek tartalmukat tekintve taszító hatásúak is lehetnek, formájukat tekintve ellenben vonzó, szép látványt nyújtanak a szemnek. Mintegy a gyermek szemével jutunk el a felnőttek sokszor riasztó és szégyenletes világába, a súlyos tartalmakat ábrázoló könnyed formavilágon keresztül. Basia Bańda művészete vele együtt alakul, válik fokozatosan egyre érettebbé, ahogyan az alkotó a körülötte lévő világot emészti, dolgozza fel. A korábbi munkáira oly jellemző, szinte kötelezően megjelenő szín, a rózsaszín, lassan elveszti kizárólagosságát, jó példa erre a kiállításon bemutatott „erdei témakörök” sorozat. A rózsaszín ugyan itt is jelen van, de a különféle flóra és fauna ábrázolások sokkal differenciáltabbá teszik a munkák színvilágát.
 
A fiatal lengyel alkotó művészetét azok tudják értékelni, akik tudnak, és mernek félelmeikkel, perverzióikkal konfrontálódni, és végső soron van bátorságuk szembenézni a Basia Bańda és saját maguk által kreált „szörnyekkel”. Reméljük, hogy a magyar közönség sem marad közömbös munkái iránt.
 
 
 
 

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése